tisdag 5 maj 2015

Skolan ska främja entreprenörskap och problemlösning

7-8b åker till Lasse Åbergs museum i morgon och i dag har var och en planerat resan. Det här blev ett uppdrag som går rakt in i både geografi- och samhällskunskapsämnet.

Skolan ska ju skapa tillfällen som främjar entreprenörskap och problemlösning och det är precis vad det är uppdraget innehåller. Intresset var stort när man visste att man jobbade i "skarpt läge" med en uppgift som är konkret och som man ser nyttan av redan i morgon.


Det blev ett digitalt detektivarbete som kunde lösas på många olika sätt. På den här lektionen fick man träna på ....tidtabeller, kartor och man fick fundera på om restiden skulle kunna fungera för klassen.

www.sl.se blev en välbesökt sajt

Det är just den här typen av uppdrag som skolan skulle behöva använda sig av lite oftare.....det klart att intresset och motivationen växer när man ser nyttan av sitt arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar