8-9:an har precis börjat jobba med andra världskriget och just nu fokuserar vi på förmågan att kunna hantera begrepp.
Förmågan att hantera begrepp i olika sammanhang gör man bäst tillsammans. Det blir så klart en hel del Active board men vi arbetar också med lärande samtal där begrepp och bilder på lösa lappar knyts samman.
Tre eller fyra elever ingår i det lärande samtalet och jag som SO-lärare är naturligtvis samtalsledare. Under tiden pågår den vanliga lektionen som då stöttas av resurspedagogen.
Målet med det lärande samtalet är att varje elev ska kunna mer än innan lektionen startade. Alltså inga poäng med rätt och fel. Ingen provhysteri eller långa frågor som gör det omöjligt för elever med språkstörning att överhuvudtaget förstå vad som menas. Det här är rätt och slätt ett samtal där all kan lyckas.
Det viktiga är att det är ett avspänt samtal där alla ska känna att man kan delta på sin nivå samtidigt som man lär av varandra. Det blir också ett utmärkt tillfälle till formativ bedömning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar