onsdag 16 december 2015

Digitala väggar ger fler delaktiga elever

För att få elever att aktivera sig i sitt eget lärande får man försöka hitta pedagogiska verktyg som underlättar. Två sådana verktyg är padlet och mentimeter.

När eleverna vet att deras funderingar eller tankar hamnar på den digitala väggen då händer det någonting. Först och främst måste varje elev få ner sin tanke i skrift men tillsammans får vi också ett bra underlag för en gemensam diskussion. Vad är det som är bra och varför och hur kan vi utveckla SO-uppgiften tillsammans?

Åt vilket håll rinner världens floder?

Med ett sådant här arbetssätt kan alla elever bli mer delaktiga och det gäller kanske särskilt de som sällan eller aldrig deltar i någon diskussion. Om man väljer padlet eller t.ex mentimenter är nog mest en smaksak men digitala väggar fungerar utmärkt för att utveckla uppgifter tillsammans och på så sätt kan man höja den kvalitativa kunskapsnivån ett snäpp till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar