Just det här historiemomentet är snart över och alla elever från 7-9 har fått med sig en stor portion av historiemedvetande blandat med begrepp och sammanhang.
![]() |
Jämförelse av Auschwitz förr och nu
Individuella upplägg i kombination med formativ bedömning har gjort det möjligt att så gott som alla elever har nått ett steg till.
|
- Teori har blandats med praktiska inslag.
- Flippar med bilder och begrepp har varit en del undervisningen.
- Elevproducerat kunskapsspel kring förintelsen har bidragit till många bra diskussioner.
- Heldag med förintelseöverlevaren Tobias Rawet, inklusive en fantastisk frågestund.
- Filmer och filmklipp från levande historia.
- Gemensam tidslinje med bilder, begrepp, orsaker och konsekvenser.
- Historisk sambandsjakt kring antisemitismen....likheter och skillnader förr och nu.
Veckan efter sportlovet drar vi ihop de sista historiska trådarna innan det är dags för ämnet samhällskunskap att ta över scenen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar